Tidsskriftet Gjallerhorn er ute med et nytt nummer med tema profesjoner og profesjonsutdanning. Redaksjonen fokuserer i sin innledningsartikkel på motsetningen mellom uttalt offentlig politikk og den faktiske utviklingen innen utdanningene.
Både myndigheter og ledelsen på profesjonsskoler i Danmark går inn for at
profesjonsutdanningene skal bli sterkere knyttet til praksis, samtidig som den sentrale styringen med utdanningene blir strammere og
mulighetene for egenutvikling av profesjonell viten på skolene blir
dårligere.
Det siste skjer blant annet ved at de boklige studiene
får stadig større plass på bekostning av direkte praktisk utøvelse av
yrket gjennom studiene. Den praktiske delen emuleres i stedet gjennom
mer eller mindre praktiske sekvenser i klasserommet. Redaksjonen spør om ikke
profesjonsskolenes selvoppfatning i hovedsak bygger på ideologiske idealer, og
antyder at utdanningene til profesjoner som lærer, sykepleier og
ergoterapeut faktisk ikke er spesifikt rettet mot disse yrkene.
Tidsskriftet inneholder artikler fra bidragsytere i de skandinaviske landene som skriver på dansk, svensk og norsk.
Tidsskriftet finnes elektronisk HER.