Crina
Silvia Ilea leder prosjektet Maritime SHIFT, som er opprettet etter
forespørsel fra «skipsklyngen» Maritime CleanTech West. Maritime SHIFT
skal både utvikle reinere motorer og bedre målemodeller for å
optimalisere skipsdesign. Prosjektet har søkt status som Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI) i regi av Norges forskningsråd.
15 av verdens største skip forurenser like mye som alle verdens
biler til sammen. Forskerteamet Maritime SHIFT ved Universitetet i Bergen ønsker å
utvikle skipsmotorer som både er mer effektive og som kan gå på grønn
energi.
Ilea
forteller til UiB Aktuelt at skipsfarten står for halvparten av verdens
NOx-utslipp. Skipsmotorene som går på råolje har en levetid på 30 år.
Problemet må derfor angripes fra flere kanter.
Ilea ser for seg at
en i første omgang utvikler hybridløsninger basert på dagens teknologi.
Om en har elektrisk hjelpemotorer drevet med kraft produsert på skipet
av maskinen, bølger eller sol, vil mye lokal forurensning kunne unngås.
60% av varmeenergien i dieselmotorer forsvinner ut av skorsteinen. Denne
energien kan brukes til å generere elektrisk kraft.
For framtida
ser Ilea for seg brenselcelleteknologi, der råolje-motorene erstattes
med elektriske motorer som går på hydrogen. Denne kan utvinnes ved hjelp
av vannkraft eller andre fornybare energikilder. Slik kan skipsfarten
bli langt grønnere enn idag. 10% av verdens tonnasje er norsk eid, og
Norge kan med satsing på forskning idag sikre seg en sentral posisjon
innen utvikling av nødvendig grønn skipsteknologi.
Les mer på UiB Aktuelt