fredag 14. februar 2020

Frykter sosial dumping i offshore-næringen

Skoltegrunnskaien, supplyskip. Foto Tore Sætre wikimedia. Lisens cc-by-sa-4.0
Skoltegrunnskaien, supplyskip.
Foto Tore Sætre wikimedia.
Lisens cc-by-sa-4.0
ConocoPhilips har signer en 155-dagers kontrakt med supplyskipet Evita 2. Dette skipet er registrert på Kypros, men mannskapet er bulgarsk, og arbeider for halv lønn av norske sjølfolk på supplyskip. Eier av skipet er Ugland Offshore i Grimstad.

– Dette er ille. Det blir ikke arbeidsplasser for norske sjøfolk hvis det fortsetter på denne måten, sier Stian Grøthe i Sjømannsforbundet til VG.


Sjømannsforbundet mener at ansvaret ligger hos politikerne, som må innføre krav om norske arbeidsvilkår på norsk sokkel. Sjømannsforbundet har sammen med Norsk Sjøoffisersforbund og LO overlevert et lovforslag til myndighetene. Andelen norske sjølfolk i fraktefart har på 15 år falt fra 60-70 prosent til bare 18–25 prosent. Nå frykter sjøfolkene samme utvikling i offshore-næringen.
ConocoPhilips viser til at innleiet av dette skipet bare skal dekke et ‘kortvarig behov’.
Les mer i VG